ქართული წრის შეხვედრის გეგმა
სკოლა
|
ავრანლოს საჯარო სკოლა
|
საგანი
|
ქართული
|
სწავლების საფეხური
|
დაწყებითი
|
ჩატარების თარიღი
|
24 --X 2017 წელი
|
მოსწავლეთა რაოდენობა
|
13
|
წრის ხელმძღვანელი
|
ნათელა შაინიძე
|
შეხვედრის თემა
|
მოსწავლეების მიერ ი. გოგებაშვილის შემოქმედებიდან
მოძიებული ინფორმაციების პრეზენტაცია
|
შეხვედრის მნიშვნელობა-აქტუალურობა
|
მოსწავლეები შეიძენენ:
Ø მოსწავლეები შეიძენენ სიკეთის,პატიოსნების მეგობრებთან ურთიერთობის
არსსა და მათ დადებით გამოვლენას საზოგადოებაში.
მოსწავლეები შეძლებენ:
Ø მოსწავლეებმაშეძლეს ი.გოგებაშვილის ნაწარმოებების
წაკითხვა და განხილვა
მოსწავლეებსგანუვითარდებათ:
Ø მსჯელობისა და ,დისკუსის უნარი,განუვითაროს
ბავშვებს კრიტიკული აზროვნება და სოციალური უნარი.
|
შეხვედრის მიზნები და მოსალოდნელი
შედეგები
|
მიზნები :
მოსწავლეებში გაზარდოს წიგნისადმი
ინტერესი ისწავლონ ტეხნოლოგიების გამოყენებით ინფორმაციის მოძიება. განუვითაროს ბავშვებს
კრიტიკული აზროვნება და სოციალური უნარი.
შედეგები
მოსწავლეებმა შეძლეს ტე.ხნოლოგიების გამოყენებით ინფორმაციის მოძიება.
ი.გოგებაშვილის შემოქმედებიდან და წარმო
გვიდგინეს
|
შეხვედრის ორგანიზების ფორმა
|
ინდივიდუალური,
|
მოსწავლეთაწინარეცოდნა
|
იციან ი.გოგებაშვილი როგორც საბავშვო მწერალი.
|
სასწავლო მასალა და ტექნიკური რესურსები
|
კომპიუტერი, ი.გოგებაშვილის „საგანძური“. „ქართული
საბავშვო ლიტერატურის ქრესტომათია“
|
რეზიუმი.
|
მოსწავლეებმა
დასახულ მიზანს მიაღწიეს .წაიკითხეს დ ა განიხილეს მათ მიერ მოძიებული ინფორმაცია ი. გოგებაშვილის შემოქმედებიდან. მოსწავლეების მიერ მოძიებული
აქტივობებს წარმოადგენთ.
მოსწავლეების მიერ
მოძიებული ინფორმაციები ი. გოგე
ბაშვილის შემოქმედებიდან.
ხუციშვილი ნინო
ი. გოგებაშვილის
ბიოგრაფია
რას გვასწავლის ი. გოგებაშვილის ნაწარმოებები
ი გოგებაშვილი
დაიბადა ღარიბი მღვდელის ოჯახში.სწვლობდა ჯერ გორის, შემდეგ თბილისის სასული_
ერო სასწავლებელში.
1855წელს შევიდა თბილისის სასული-ერო სემინარიაში, 1861 წელს კი-კიევის სასულიერო აკადემ-იაში.პარალელურად
უნივერსიტეტში ისმენდა ლექციებს
, მაგრამ ჯანმრთელობის
მდგომარეობის გამო, იძულებული გახდა1863 წელს სამშობლოში დაბრუნებულიყო.
1864 წელს გოგებაშვილი
თბილისის სასულიერო სასწავლებლის
მასწავლებლად. ხოლო
1868 წელს მის ინსპექტორად დაინიშნა. ამავე დროს, იგი აქტიურად ჩაება ეროვნულ-განმავითარებელ
მოძრაობაში,რომელსაც ილია ჭავჭავაძე და აკაკი წერეთელი მეთაურობდნენ
გოგებაშვილი დაუღალავად
იბრძოდა სახალხო სკოლების შექმნა დამკვიდრებისათვის საქართველოში. იცავდა რეალური განათლების
უპირატესობას ფორმალურთან შედარებით.განსა-კუთრებით დიდია ღვაწლი ქართველთა შორის წერა
კითხვის გამავრცელებელი საზოგადოების დაარსებასა და საქმიანობაში
გოგებაშვილმა ჩვენში პირველმა წამოაყენა აღმზრდელობითი
სწავლების იდეა,ხოლო სწავლების პრინციპად შეგნებულობა და აქტიურობა, სისტემატურობა
და თანმიმდევრობა,მისაწვდ-ომობა და თვალსაჩინოება
2 აჩიკო ანთაძე
გოგებაშვილი ქართული
საბავშვო ლიტერატურის ფუძემდებე-ლია. მის მოთხრობებში დიდაქტიკური ელემენტი ორგანულად
ერწყმის მხატვრულ
რეალიზმს. გოგებაშვილის მხატვრული შე-
მოქმედების ძირითადი
წყაროა ქართული ფორკლორი ქართუ-
ლი. ხალხური ანდზების
საფუძველზეა შექმნილი მოთხრობები
„ქურდი და მამალი’’,
„მერცხალი და მეცხვარე’’, „ცხვარი და მა-რტი“ და სხვა.
დედაენამ
ჩაგვინერგა ლამაზი ადამიანური თვისებები; სი-კეთე, თავმდაბლობა, უბრალოება, პატიოსნება,
ერთგულება სი-მართლის სიყვარული, კეთილშობილება, მოყვასის სიყვარული
მეგობრობის დიადი
გრძნობა.
ამის ნათელი მაგალითია სახელნძღვანელოში მიცემული
მო-თხრობა „მეზობლები’’.
ივანეს ცხენი მეზობლის
სიმინდში გადავიდა. მეზობელი გაბრა-ზდა,დაიჭირა ცხენი და ივანეს ზარალი ერთი სამად
გადაახდე-ვინა. გავიდა რამდენიმე დღე, მეზობლის
ხბო ივანეს ბოსტანში
გადავიდა და მწვანილეულობა სულ გაუოხრა .ივანემ დაიჭირა
ხბო, მიჰგვარა მეზობელს
და უთხრა:
_აი შენი ხბო, ჩემი ბოსტნიდან გამოვიყვანე, ჩაიბარე,მეზობლ-ლებს
ჩხუბი და ჯიბრი არ შეშვენითო!
შერცხვა მეზობელს და უთხრა: ჩინებული კაცი ყოფილხარ, ივანე! მიირთვი უკანვე
ცხენის ფული და ვიცხოვროთ მეგობრუ-ლად, როგორც კარგ მეზობლებს
3
დავითაძე ლევან
დედისადმი სიყვარული
ი.გოგებაშვილის შემოქმერებაში.
ჩვენ საყვარელ მწერალს იაკობ გოგებაშვილს
დედა ძალიან უყვარდა,უჭირდა მასთან განშორება, მაგრამ სწავლის სიყვარუ-ლმა აიძულა დედისგან
შორს სხვა ქალაქში წასულიყო სასწავლებლად. მოგვიანებით სწორედ ეს პერიოდია აღწერა გო-გებაშვილმა
თავის მოთხრობაში „ვანო და ფრინველები’’.რომე-ლსაც წარმოგიდგენთ.
ერთ პატარა სოფელში სკოლა იყო გამართული.ამ
სკოლა-ში სწავლობდა სოფლელი პატარა ვანო.ერთხელ ვანომ ღამის ძი-ლში მეტად საამური სიზმარი
ნახა: ვითომ დილით ადრე მიირ-ბინა მდინარის ნაპირზე, რომელიც ქალაქს გვერდით ჩაუდიო-და,
და პირისბანა დაიწყო. უცებ დედა მოაგონდა და ძლიერ და-ღონდა. თვალცრემლიანმა ყურება
დაიწყო თავისი სოფლისა-კენ ერთიც ვნახო,დაინახა იქიდან მომფრინავი ჩიტები ვანომ ჩიტებს
შესძახა:
ჰე, ჩიტებო ჩიორებომალხაზნო და
ნაცარებო!
სადაც ჰყოფილხართ, რა გინახავთ, დედაჩემი არ გინახავთ?
ჩიტებმა მხიარულად ჩამოსჭყივლოს:
დედაშენი ამ დილაზე ბანზე იყო გადმომდგარი
და ჭრელ წინდებს ვანოსათვის ქსოვდა ტკბილად მომღიმარი
მერე მოფრინდა მერცხალი.ვანომ იმასაც შესძახა:
მერცხალო, კუდმაკრატელა,მოჭიკჭიკე მონავარდე!
სად ყოფილხარ,დედაჩემი არ გინახავს
თუ გიყვაედე
მერცხალმა ალერსიანად
ჩამოსჭიკჭიკა:
თქვენი სახლის ერთ კუთხეში ბუდე მქონდა
ანაშენი
და ყოველთვის თვალწინ მედგა მხნე, გამრჯელი
დედაშენი.
ახალოხს რომ უკერავდა ვანოს დიდი სიამითა.
მე მაღლიდან დავმღეროდი, ვჭიკჭიკებდი ტკბილი
ხმი-თა.
ბოლოს მოფრინდა
ბულბული, ვანომ ამასაც შესძახა:
შენ ბულბულო,მგალობელო,ქვეყნად სწორი რომარა
გყავს,
სად ჰყოფილხარ,სიდგან მოხვალ, დედაჩემი არ გინახავს
ბულბუ;ლმა მშვენივრად
ჩამოუსტვინა:
დედაშენი? როგორ არა! ბაღში ვნახე მე ამ ხანად,
ლოყაწითელ ვაშლებს კრეფდა ვანოსათვის გასაგზავნად,
ამ საამურმა სიზმარმა
ისე ძალიან გაახარა ვანო, რომ, გამოიღვი-ძა,გათენებულიყო კიდეც. ადგა საჩქაროდ, პირი
დაიბანა, წიგნე- ბი ხელში აიღო და მხიარულად მიირბინა სკოლაში.ვანო სიხარ- ულით ფეხზე
აღარ იდგა და დედისაგან მოელოდა ჭრელ წინდ- ბსა,ლამაზ ახალოხსა და წითელ ვაშლებსა.
თვითონაც ცდილო-ბდა,კარგად ესწავლა და თავისი საუვარელი დედა გაეხარებინა.
4 ხოზრევანიძე მარიამ
იაკობ გოგებაშვილი არის ჩემი პირველი საყვარელი
მწერა-ლი,რადგან მან პირველმა შექმნა საბავშვო
ნაწარმოებები პატა -რებისთვის გასაგები და მარტივი ენით,ამოტომაც ხშირად გვხვ -დება მისი ნაწარმოებები „დედაენაში’’. სწორედ
იაკობ გოგებაშ- ვილის დახმარებით ვსწავლობთ ჯერ წერა-კითხვას და შემდეგ სწორ მეტყველებას.
მისი ნაწარმოებებიდან განსაკუთრებით მომწონს
„უსუნო ყვა ვილი’’.სადაც პატარა ბიჭი მინდორში დაკრეფილ უსუნო და სუნ -იან ყვავილებს
ერთად ათავსებს ლარნაკში,მერე დაყნოსვის შემ -დეგ ამჩნევს,რომ უსუნო ყვავულსაც სასიამოვნო
სურნელი ას -დის,დაფიქრდება და ხვდება, თუ
რატომ ურჩევდა დედა კარგ მეგობრებთან ურთიერთობას. ჩემთვის და ჩამი ამხან აგებისათვის
მაგალითის მომცემია ამ პატარა მოთხრობისაგან მიღებული ცოდნა,რადგან ეს გვიღვივებს უსწავლელობისადმი
სიძულვილს და სწავლისადმი სიყვაეულს. სწორედ ეს არის იაკობ გოგებაშვილის მიზანიც,რომ
ჩვენ ჩამოვყალიბდეთ სხვებისთვის მისაბაძ ადამიანება
ისწავლე შვილო, ბევრც ისწავლე
ოფლი დაღვარე, ჩვენც გაგვახარე
ყვავილს უსუნოს ვარდთან ტუ დადებ
ვარდის სურნელი აუა მასაც.
5 დოლესოვა მარია
გოგებაშვილის მოთხრობების საშვალებით ვსწავლობთ
ად-ამიანების მიმართ მეგობრობასა და თანადგომას
, ზრდილობასა და თავაზიანობას.ამის ნათელი მაგალითია პირველი კლასის სახელმძღვანელოში
მოცემული მოთხრობა „ზრდილობიანი“.
ზრდილობიანი უნდა იყო ხშირად ეუბნებოდა დათოს
დედა. ზრდილობიანი უნდა ვიყო მაგრამ როგორ? ფოქრობდა დათო და შემთხვევაც მალე მიეცა.
6 ბოლქვაძე მანუჩარ
შუადღისას დათო
მაღაზიაში შევიდა ბრინჯის საყიდლად.მაღაზიიდან ერთ ქალს გამოსლა უნდოდა, მაგრამ ორივე ხელში ჩანთა ეჭირა დათომ მასთან მიირბინა და
კარი გაუღო.რა კარგი ბიჭი ხარ გმადლობ! გაუცინა ქალმა.
დათო დედასთან ერთად ავტობუსით მიდიოდა ავტობუსში
მოხუცი ქალი ამოვიდა.დათო წამოხტა და თავისი ადგილი და- უთმო მოხუცმა დათოს დედას უთხრა:
„რა ზრდილობიანი შვილი გყოლია’’. დედამ გაუღიმა და შვილს შუბლზე აკოცა.
;
ბექა ჯაყელიძე
გოგებაშვილის დედაენას მიუძღვნა ლექსი შოთა ნიშნიანიძემ.
ეს წიგნი ერის ბურჯია!--ხარობენ
მამა-პაპანი,
ხარმა თქვა მეც
შიგ ჩამდენეთ, ერის მეც ვზიდო ჭაპანი
მოფრინდა შავი მერცხალიჭიკჭიკით,ყელმოღერებით
და წიგნში როგორც
ბუდეში ჩაფინა იის ღერები
პაწია წიგნი ბედ-იღბლით
კიდობანს გამოემგვანა
და რაც შიგ გადანახულა,
ის გადაარჩენს ქვეყანას.
მე კი მგონია, ფრესკებზე
ყრმა რომ ზისდედის კალთაში
თუ „დედაენას’’
მიუტანთ,დიდივით კრძალვით გადაშლის
თითს გააყოლებს
ასოებს, ვაზის ლერწს,ნამგალს ნიამორს
ენას ქართულად აიდგამს,
და იტყვის; აი იაო;
იდიდე, წიგნო, იდიდე,
ქართული სიტყვის ლაზათო,
ღმერთი თუ არა ,ღმერთკაცი
იქნებ კვლავ ბევრი გაზარდო
.
ისწავლე შვილო,
ბევრიც ისწავლე
ოფლი დაღვარე, ჩვენც გაგვახარე,
ყვავილს უსუნოს
ვარდთან თუ დადებ
ვარდის სურნელი
აუა მასაც.
8 დავითაძე
ლევან
იაკობ გოგებაშვილი
თავისი მოთხრობის „გულკეთილი ქვრივ- ის“ საშვალებით გვასწავლის ადამიანმა ყოველგვარ ბორეტებას
სიკეთით უნდა უპასუხოს.ამ გზით მტერს მოყვარედ გადააქცე-ვს.------იაკობ გოგებაშვილის
„საგანძური’’.გვ-31.ნ
იაკობ გოგებაშვილის „დედაენამ’’ ჩაგვინერგა
ლამაზი ადა- მიანური თვისებები: მეგობრობა, ურთიერთ სიყვარული და ერ-თად დგომა, თუ
ერთმანეთის გვერდით ვიქნებით მტერი ვერაფ-ერს დაგვაკლებს.და თუ ერთმანეთს ვუღალატებთ
მტერიც ად-ვილად დაგვამარცხებს.ამის ნათელი მაგალითია მოთხრობა „ლომი და ხარები’’.
დედისასმო სიყვარყლი
ი.გოგებაშვილის შემოქმედებაში
სიყვარული და მეგობრობა
მის შემოქმედებაში
სიკეთზე , თავმდაბლობაზე
უბრალოებაზე შექმნილი ნაწარმოებების განხილვა
ქართული ხალხური
ანდაზების საფუძველზე შექმნილი ნაწარმოებების განხილვა
|
Comments
Post a Comment